3. Scouting IJsselgroep

3.0.1. Samenstelling van de groep

3.0.1.1. Algemene bepalingen

Een visuele weergave van de groepsstructuur is terug te vinden bij het Organogram. De invulling van de verschillende functies is te vinden in de functielijst.

3.0.1.2. Samenstelling

Scouting IJsselgroep, van oudsher een jongensgroep, bestaat uit de volgende gremia:
Vereniging Scouting IJsselgroep;
Stichting tot Behartiging der Belangen v.d. Groepen Vallende Onder Scouting Nederland / Nederlandse Padvindersvereniging te Gorssel;
"Vrienden van..."

De vereniging Scouting IJsselgroep is beschreven in onderstaand figuur (deze geldt vanaf 5 maart 2008). Op bestuurlijk vlak is het hoogste orgaan de  Groepsraad . Zij vergadert tenminste twee keer per jaar en bestaat uit het  groepsbestuur,  kaderleden en oudervertegenwoordigers. Onderwerpen die de groepsraad aangaan zijn: speltechnisch beleid, speltakzaken, groepsactiviteiten, (her)benoeming groepsbestuursleden, benoeming kaderleden en teamleiders.

De " Stichting Scouting IJsselgroep " te Gorssel is eigenaar en beheerder van het terrein en gebouwen. Bij het vervallen van de vereniging vervalt het gebouw en terrein hierdoor niet aan Scouting Nederland. Dit geeft de mogelijkheid om in de toekomst een doorstart te kunnen maken, zonder verlies van eigendom van terrein en gebouwen.

Scouting IJsselgroep bestaat uit de volgende  speltakken :
Welpen, voor jeugdleden van 7 tot en met 11 jaar;
Scouts voor jeugdleden van 11 tot 15 jaar;
Explorers, voor jeugdleden van 15 tot 18 jaar;
Roverscouts, voor jongeren 18 tot 21 jaar;
Stam (Plusscouts) voor kaderleden vanaf 21 jaar, of leiding vanaf 18 jaar die geen jeugdlid meer is.

Het scoutingspel is erop gebaseerd dat de leden, rekening houdende met hun leeftijd, samen met anderen, een steeds grotere mate van zelfstandigheid krijgen en leren omgaan met verantwoordelijkheden. Dit krijgt vorm door de combinatie van het afnemen van de mate van (bege)leiding van de leidinggevenden en het toenemen van de mate van zelfstandigheid van de leden.

Op deze manier krijgen leden steeds meer eigen verantwoordelijkheid en zelfbestuur. Uiteindelijk komt het erop neer dat het Scoutingprogramma dat aan de jeugdleden aangeboden wordt op allerlei manieren aansluit bij hun ontwikkeling. Niet alleen in de activiteiten die ze doen, maar ook in de manier waarop de activiteiten aangeboden worden en in de manier waarop er met hen wordt omgegaan. Waarbij  sociale veiligheid  en omgang met anderen een belangrijk onderdeel is.

De leden van de Stam draaien zonder begeleiding hun programma. Zij vanuit de speltak een coördinator aangewezen. In de Stam zitten naast de leiding andere leden die actief betrokken willen zijn bij de groep.

Als leid(st)er ben je om één of andere reden actief geworden binnen scouting.
Die redenen lopen erg uiteen, je bent erbij gekomen omdat;
het je wel leuk leek;
je bent opgegroeid binnen Scouting IJsselgroep en dit de logische volgende stap was;
je vriend(in) er al lid was;
je het wel gezellig leek met die andere leiding;
je een andere reden hebt die niet benoemd is.

Naast het scoutingspel zijn er verschillende  nevenactiviteiten  waarmee de groep zich bezig houdt. Deze worden ondernomen voor de zichtbaarheid van de groep in de gemeente, of om extra financiële ruimte te creëren.

Untitled Diagram.drawio
911KB, Uploaded Nov 5, 2022 at 10:59 AM