3.7. Speltakken

3.7.0 Speltakken binnen de groep

Scouting IJsselgroep kent de volgende speltakken:
Speltak
Naam
Welpen
Scouts
Explorers
Roverstam
Stam
Plusscouts (kaderleden die niet bij een speltak zitten)

3.7.1 Speltakgrootte

Vanwege lokaalafmetingen, leeftijden, en eventuele doorstroomproblemen is het maximale aantal jeugdleden per speltak (of minder indien niet voldoende leiding beschikbaar):
Tijdelijke overschrijdingen van deze aantallen zijn na overleg met de Groepsraad toegestaan.

3.7.2 Leeftijdsgrenzen

In het jaar dat een jeugdlid de maximumleeftijd voor zijn/haar speltak bereikt, dient deze door te stromen naar een volgende speltak. Dit doorstromen heet ' overvliegen '. De leeftijdsgrenzen zijn als volgt gedefinieerd:
Indien iemand leiding wil geven aan een speltak, geldt dat deze geen jeugdlid is geweest samen met een van de andere huidige jeugdleden in deze speltak.
Individuele uitzonderingen worden besproken tussen de betreffende leidingsteams.

3.7.3 ScoutFit

Tijdens de activiteiten wordt het ScoutFit gedragen in overeenstemming met HHR-SN.
De groepsdas is "azuurblauw" met een streep van "goud".
De SN-broek mag vervangen worden door een (effen) blauwe (spijker)broek.
Het hoofddeksel is niet verplicht, dit ter beoordeling door de speltak.
Er kan afhankelijk van de weersomstandigheden afgeweken worden van het dragen van een ScoutFit, dit ter beoordeling van de speltak.

3.7.4 Overvliegen

Overvliegen is de ceremonie die plaatsvindt wanneer een lid van Scouting overgaat van de ene speltak naar de andere. Doorgaans gebeurt dat omdat het lid een bepaalde leeftijd bereikt heeft waarop hij oud genoeg is om naar een hogere speltak te gaan.

De precieze inhoud van het overvliegen is afhankelijk van de speltakken, dit kan bijvoorbeeld door middel van een kabelbaan naar de volgende speltak 'vliegen', maar ook met een gepionierde A. Probeer ervoor te zorgen dat het overvliegritueel het lid een goed afscheid biedt van de oude speltak, en het lid vervolgens ook echt op een positieve manier als nieuw lid wordt onthaald door de nieuwe speltak. Tenslotte moet het lid zich ook in de nieuwe groep weer snel thuis en in zijn element voelen, ondanks dat het lid ineens de jongste is in plaats van de oudste.

In onze groep is voornamelijk het overvliegen van Welp naar Scout via een traditionele manier gewaarborgd. Dit wordt namelijk door een Hoge A-poot die gepionierd is uitgevoerd, zodat het lid vanaf de welpen op stap en overgetrokken wordt naar de scouts.