3.2. Lidmaatschap

3.2.1. Leden

3.2.1.1. Algemene bepalingen

De vereniging Scouting Nederland kent de volgende vormen van lidmaatschap:
jeugdleden
kaderleden
buitengewone leden
De vereniging kent naast de vormen van lidmaatschap ook begunstigers ("vrienden van") en ereleden

Jeugdleden

Jeugdleden zijn alle jongens en meisjes die het Scoutingspel spelen in één van de speleenheden binnen een groep van Scouting Nederland.

Kaderleden

Kaderlid van Scouting Nederland is eenieder met een functie binnen Scouting Nederland en die als zodanig, na aanmelding, door of namens het landelijk bestuur is geaccepteerd.

Buitengewone leden

De overige leden op wie artikel 93 en 97 van het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland van toepassing is.

3.2.2. Procedure lidmaatschap

Algemene bepalingen

De periode van het lidmaatschap loopt van 1 oktober tot 31 september.
Jaarlijks tijdens de groepsraad in maart zal de (indexering van) contributie voor het komende jaar worden vastgesteld.

Jeugdleden

In de aanmelding zijn twee fasen te onderscheiden:
de aanmelding bij de groep;
de aanmelding bij Scouting Nederland.
Aanmelding bij de groep
De aanmelding bij de groep geschiedt door het indienen van een inschrijfformulier
Het inschrijfformulier wordt ondertekend door de wettelijke vertegenwoordiger(s) van het jeugdlid of door het jeugdlid zelf indien het jeugdlid 18 jaar of ouder is
Na inschrijving is het jeugdlid contributie plichtig
Aanmelding bij Scouting Nederland
De aanmelding van het jeugdlid bij het landelijk servicecentrum komt tot stand door namens betrokkene op te geven:
de gegevens van de groep
de gegevens van betrokkene
De administratieve verwerking van de verstrekte gegevens wordt beschouwd als acceptatie van het jeugdlid door of namens het landelijk bestuur
Nadat het jeugdlid is aangemeld:
valt het onder de collectieve aansprakelijkheids- en ongevallenverzekering die voor alle leden van Scouting Nederland is afgesloten
zijn de rechten en plichten op het jeugdlid van toepassing

Kaderleden

In de aanmelding zijn drie fasen te onderscheiden:
de kennismakingsperiode
de benoeming in een functie;
de aanmelding bij Scouting Nederland als kaderlid.
Kennismakingsperiode
aan de benoeming in een functie gaat een kennismakingsperiode van ten hoogste drie maanden vooraf als aspirant kaderlid. De kennismakingsperiode vangt aan na goedkeuring door het betreffende bestuur en nadat aan de voor de betreffende functie geldende instapeisen is voldaan
zowel de instapeisen als de basiscompetenties zijn beschreven in het voor de betreffende functie geldende functieprofiel
Benoeming in een functie
De benoeming in een functie op groepsniveau geschiedt door de groepsraad
Voordat betrokkene op enig niveau voor de eerste keer in een functie kan worden benoemd dient betrokkene aan het betreffende bestuur een verklaring omtrent gedrag, afgegeven door de Minister van Justitie, te overleggen waaruit blijkt dat tegen de benoeming geen bezwaar bestaat
De VOG dient vóór (eerste) benoeming aangevraagd te worden voor de functieaspecten die relevant zijn voor de functie, waaronder in ieder geval de aspecten binnen de risicogebieden Personen en Informatie. Scouting IJsselgroep bepaalt welke aanvullende aspecten relevant zijn en in welke gevallen een nieuwe VOG gewenst is.
Na benoeming in de functie is het kaderlid bevoegd zijn/haar functie, binnen de aangegeven kaders van het functieprofiel uit te oefenen.
Aanmelding bij Scouting Nederland
De aanmelding van het kaderlid bij het landelijk servicecentrum komt tot stand door namens betrokkene op te geven:
de gegevens van het orgaan waartoe betrokkene gaat behoren
de gegevens van betrokkene zoals deze zijn vermeld op het door betrokkene ondertekende inschrijfformulier.
De administratieve verwerking van de verstrekte gegevens wordt beschouwd als acceptatie van het kaderlid door of namens het landelijk bestuur.
Nadat het kaderlid is aangemeld:
zijn de rechten en plichten op het kaderlid van toepassing

Opzegging lidmaatschap

Het lidmaatschap van Scouting Nederland of bij Scouting IJsselgroep kan door opzegging van het lidmaatschap beëindigd worden.
Opzegging geschiedt door of namens het lid.
De opzegging dient schriftelijk te geschieden en deze te richten aan ledenadministratie.
De ledenadministratie informeert de leiding van de speltak en de penningmeester.
De opzegging dient uiterlijk één maand voor de aanvang van een nieuwe periode (per 1 oktober) ingediend te zijn.
Bij opzegging ná 1 september is alsnog contributie over de nieuwe periode verschuldigd.
Bij tussentijdse opzegging volgt geen teruggave van contributie.

3.2.3. Ereleden en leden van verdienste

Algemene bepalingen

Naast de lidmaatschapsvormen van Scouting Nederland kent Scouting IJsselgroep ereleden.
Het bestuur stelt iemand kandidaat voor benoeming tot erelid of lid van verdienste. De Groepsraad neemt het besluit tot benoeming.
Alleen (oud)leden van Scouting IJsselgroep kunnen worden voorgedragen als erelid of lid van verdienste.
Bestuursleden (zittende) kunnen niet als erelid of lid van verdienste worden voorgedragen.
Om als erelid of lid van verdienste te worden aangemerkt moet er sprake zijn van een bijzondere betekenis voor de vereniging. Bij het voorstel tot lid van verdienste of erelid zal het bestuur een onderbouwing geven voor de voordracht.
Ereleden/leden van verdienste hoeven geen lid te zijn van Scouting Nederland.
Ereleden en leden van verdienste worden, inclusief jaartal en reden van toekenning vermeld, op een prominente plaats in het Troephuis en de website van de verenging.