3.3. Groepsraad

Algemene bepalingen

De Groepsraad is een vergadering op groepsniveau, waarin beslissingen genomen wordt over het draaien van de groep, wordt de stand van zaken van de verschillende speltakken opgenomen en worden activiteiten voorbereid die de gehele groep aangaan. Ook kiest de Groepsraad de leden van het groepsbestuur. Tevens worden relevante besluiten genomen door het groeps- of stichtingsbestuur gedeeld.

Samenstelling

De leden van de Groepsraad bestaan uit de volgende personen:
de leden van het  Groepsbestuur ;
de  (Bege)leiding van de speltakken van de groepsvereniging;
de overige personen, die een functie in de groepsvereniging vervullen ( Kaderleden )
Met uitzondering van de Stam geldt één afgevaardigde namens de leden van elke speltak van de vereniging. Bij de welpen en de scouts is de afgevaardigde een oudervertegenwoordiger van een lid.

Inschrijving

Alle leden van de Groepsraad inclusief de afgevaardigden dienen (met uitzondering van de oudervertegenwoordiging) ingeschreven te zijn bij Scouting Nederland;
De oudervertegenwoordigers zijn niet contributieplichtig.

Verantwoordelijkheden en taken

De Groepsraad is in ieder geval verantwoordelijk voor de volgende zaken:
Coördineren van activiteiten van de speltakken;
Uitdragen van identiteit van de groepsvereniging;
Het goedkeuren van het beleid van de groepsvereniging, binnen het door Scouting Nederland vastgestelde beleid, middels het vaststellen van een meerjarenplan, eenjaarplan en een jaarlijkse begroting;
Het o.a. aan de hand van een jaarverslag en een financieelverslag, controleren van de uitvoering van het beleid en andere besluiten en afspraken welke door de Groepsraad zijn vastgesteld.
De Groepsraad neemt in ieder geval besluiten over:
Benoeming van een lid van de Groepsraad tot vertegenwoordiger van de groepsvereniging in de regioraad;
Benoeming van de leden van het Groepsbestuur;
Benoeming van (bege)leiding van de groepsvereniging;
Benoeming van een vertrouwenscontactpersoon voor de groepsvereniging;
Benoeming van anderen die een functie bij de groepsvereniging vervullen.
In maart worden de volgende onderwerpen geagendeerd:
Decharge verlenen aan het gevoerde beleid en andere besluiten en afspraken door middel van een jaarverslag en/of een financieelverslag met behulp van de kascommissie;
Ver- c.q. herkiezingen van aftredende bestuursleden.
In oktober worden de volgende onderwerpen geagendeerd:
Goedkeuren van de voorlopige begroting;
Vaststellen van de contributie voor het komende jaar.

Vergaderingen

De Groepsraad vergadert ten minste tweemaal per jaar, in maart en oktober, op de eerste zaterdag van de maand.
Het Groepsbestuur dient bovendien een vergadering uit te schrijven indien ten minste één tiende van de leden van de groepsraad hierom vraagt;
Het Groepsbestuur stuurt ten minste één week voor de vergadering een agenda aan de leden van de Groepsraad;
Leden van het regiobestuur en het landelijk bestuur hebben toegang tot de vergaderingen van de Groepsraad, mits zij hun bezoek tevoren aankondigen. Zij hebben spreekrecht;
Van de vergaderingen van de Groepsraad wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt toegezonden aan de leden van de Groepsraad en eventuele andere aanwezigen.

Besluitvorming

Tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald, worden besluiten in de Groepsraad genomen met een eenvoudige meerderheid van uitgebrachte stemmen;
Blanco stemmen tellen niet mee ter bepaling van de uitslag van de stemming;
De stemming over personen geschiedt schriftelijk;
Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

Akte van Oprichting Vereniging

De Akte van Oprichting (AvO) omschrijft de Statuten van Scouting IJsselgroep. Klik op de download-knop om de statuten te bekijken.

PDF document 2MB
It appears you do not have a PDF plugin for this browser.