3.8. Overige bepalingen

3.8.1. Alcohol, tabak en drugs

3.8.1.1. Algemene bepalingen

Leden houden zich aan de Nederlandse wetgeving.

3.8.1.2. Alcohol en tabak

Alcohol en roken (vapen valt hier ook onder) zijn verboden tijdens activiteiten waarbij leden tot 18 jaar aanwezig zijn.
Een sober gebruik van alcohol is toegestaan op activiteiten waarbij uitsluitend leden vanaf 18 jaar aanwezig zijn indien er tenminste 2 kaderleden nuchter blijven.
Een sober gebruik van alcohol op kampen en overnachtingen is toegestaan buiten het zicht van leden tot 18 jaar, indien er die dag geen activiteiten meer zijn en er tenminste 2 kaderleden nuchter blijven.
Roken is toegestaan buiten het zicht van leden tot 18 jaar op een daarvoor afgesproken plek.
Er geldt een rookverbod in de gebouwen en eventuele tenten.
Het nuttigen van sterke drank is niet toegestaan.
Een jeugdlid, dat de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt heeft, dat alcohol drinkt of rookt wordt direct verwijderd en ouders worden direct door de teamleider geïnformeerd. Bij herhaling volgt schorsing en kan het  Groepsbestuur  besluiten tot opzegging van het lidmaatschap. De teamleider zal bij elk voorval het bestuur op de hoogte stellen.
Bij ongeoorloofd gebruik van alcohol en/of tabak volgt een officiële schriftelijke waarschuwing door het bestuur, bij herhaling volgt een schorsing. Mocht het na de schorsing wederom tot herhaling leiden, dan volgt royement en zal de reden van ontzegging van het lidmaatschap tevens bij Scouting Nederland kenbaar worden gemaakt.

3.8.1.3. Drugs

Scouting Nederland kent geen gedoogbeleid. Het gebruik van drugs is in de Nederlandse wet verboden. Scouting Nederland accepteert geen gebruik van drugs of het in bezit hebben van drugs tijdens Scoutingbijeenkomsten. Gebruik van drugs tijdens activiteiten van de groep leidt onherroepelijk tot ontzegging van het lidmaatschap.

3.8.2. Website

3.8.2.1. Algemene bepalingen

Scouting IJsselgroep heeft een website met de url  www.scouting-ijsselgroep.nl . De vereniging beschikt daarnaast over enkele andere domeinnamen, zoals  www.scoutingijsselgroep.nl ,  www.ijssel.group . Gezamenlijk met Scouting Kompasnaald heeft de groep  www.scoutinggorssel.nl  in beheer.
Het technisch beheer ligt binnen de vereniging.
Het inhoudelijk beheer ligt bij tenminste twee leden die benoemd zijn als beheerder van de website tijdens een groepsraad.
De beheerders zijn verantwoording verschuldigd aan de leden van de groepsraad.

3.8.2.2. Uitvoering van de functie

Toevoegen en/of aanleveren van informatie zoals foto’s en tekst wordt gedaan door groepsleden.
Het gebruik van een foto wordt gecheckt naar aanleiding van wat op het inschrijfformulier is opgegeven ivm de Privacywetgeving (AVG/GDPR).
De beheerders mogen ingekomen stukken redigeren na de auteur geïnformeerd te hebben.
De beheerders mogen ingekomen stukken weigeren en/of verwijderen, naar gelang deze in strijd zijn met het huishoudelijk reglement van Scouting IJsselgroep, Scouting Nederland en/of de Nederlandse wet. De auteur dient hiervan geïnformeerd te worden.
De beheerders mogen ingekomen stukken weigeren en/of verwijderen, op verzoek van derden. De auteur dient hiervan geïnformeerd te worden.
De beheerders dragen zorg voor het inwinnen van informatie omtrent wettelijke verplichtingen, het bestuur draagt hierin de eindverantwoording.

3.8.3. Social Media

Scouting IJsselgroep heeft beschikking over enkele sociale media om hiermee leden, ouders en buitenstaanders op de hoogte te houden en ons als groep te profileren.

3.8.3.1. Algemene bepalingen

Scouting IJsselgroep maakt gebruik van bekende social media, zoals Facebook, Twitter, YouTube, Whatsapp en Instagram.
Het beheer (inhoudelijk) ligt bij tenminste 1 lid benoemd door de groepsraad.
De beheerders zijn verantwoording verschuldigd aan de groepsraad.

3.8.3.2. Social media in gebruik

Berichten op de sociale media dragen de identiteit van Scouting IJsselgroep. Hiermee wordt de groep representatief vertegenwoordigd. Dat wil zeggen:
Het beeld en de tekst zijn in overeenstemming met de indentiteit van de groep.
De activiteit op de foto staat centraal.
De foto is representatief en van voldoende kwaliteit (scherp, goed belicht).
De tekst bevat geen spelfouten en de zinsbouw is correct. Vermijd jargon.
Op de foto staat geen alcohol.