6. Materiaal

6.1. Algemene bepalingen

Het materiaal van de vereniging bestaat uit twee hoofdbestanddelen, het spelmateriaal en het groepsmateriaal.
Speltakmateriaal
Hieronder valt speltakmateriaal en materiaal in de keuken van het Hordehol en de speltakkasten en materiaal wat verbruikt wordt (wat je opstookt, of wat na de opkomst “op” is). Materiaal wat door meerdere speltakken gebruikt wordt en wat niet “op” kan, is groepsmateriaal.
Voorbeeld: bij figuurzagen, is de beugel ‘groot’ materiaal, het hout en de zaagjes zijn speltakmateriaal.
De speltak is verantwoordelijk voor het gebruik van het eigen materiaal en heeft voor reparatie, vervanging en aanvulling een eigen speltakkas.
Groepsmateriaal
Onder groepsmateriaal valt het merendeel van het materiaal dat in het materiaalhok van het Troephuis, de container, het gereedschap in het houthok, de keuken (Troephuis) en de kelder ligt.
Voor gebruik en beheer van het groepsmateriaal is de materiaalbeheerder en/of de materiaalcommissie verantwoordelijk. Regels omtrent het gebruik worden door die commissie opgesteld.

6.2. Schade

Schade aan materiaal dat eigendom is van Scouting IJsselgroep dient te worden gemeld aan de  3.3.7. Materiaalbeheerder .
De materiaalcommissie organiseert drie keer per jaar een onderhoudsmoment (dag/dagdeel). Onderhoud wordt tijdens deze momenten opgepakt. Hierbij worden kaderleden en ouders uitgenodigd. De data worden aan het begin van het seizoen geprikt.

6.4. Lenen of huren

6.4.0. Algemene bepalingen

Leden en derden kunnen groot materiaal lenen van de vereniging.
De vereniging heeft voorrang op het gebruik van groot materiaal.
Coördinatie van het lenen van materiaal loopt via de  3.3.7. Materiaalbeheerder . Deze neemt het besluit over het wel/niet en onder welke voorwaarden uitlenen van materiaal en afhandelen van schade (bijdragen aan herstel, dan wel vervanging).
Bij schade aan grote materialen draagt de lenende partij bij aan de reparatie of vervanging van het materiaal.
Grote materialen waarvan verwacht wordt dat verkeerd gebruik snel tot schade kan leiden, kan:
Een borg gevraagd worden;
Aanbieden om leden tegen vergoeding te laten helpen bij het gebruik van groot materiaal (bijvoorbeeld opzetten van een tent);
Besloten worden om het materiaal niet uit te lenen.
Bij lenen van het groot materiaal, schrijf je op wat je meeneemt, op de lijst aan de deur. Je dient ook op te schrijven wanneer je het terug brengt.

6.4.1. Betaling

Als redelijkerwijs verwacht wordt dat materiaal door gebruik kan slijten, wordt om een vergoeding gevraagd.
De vergoeding voor het lenen van materiaal kan bestaan uit:
Een vergoeding, in de vorm van geld. Bijvoorbeeld 10% van de aanschafwaarde.
Natura, als bijvoorbeeld de lenende partij ook wel eens materialen of inspanningen uitleent aan de vereniging.

6.5. Nieuw materiaal aanvragen

De materiaalbeheerder verzamelt aanvragen vanuit de groepsraad, en legt deze voor tijdens de groepsraad.
De materiaalbeheerder besluit niet eenzijdig over de aanschaf van het materiaal.
De materiaalbeheerder treed in overleg met de  Penningmeester  over aan te schaffen materiaal.
Bij aanschaf van materiaal zijn de afspraken binnen  3.5. Financiën   van toepassing.
Soms zijn er kleine dingen aan te schaffen, bijvoorbeeld ter vervanging. De materiaalbeheerder heeft mandaat tot € 50 om dit aan te schaffen. Deze hoeft dan niet om ieder wissewasje langs de Groepsraad.