4. Vrijwilligerswaardering

Scouting IJsselgroep draait op vrijwilligers. Alle hulp is daarbij van harte welkom en wordt gewaardeerd. Dit neemt echter niet weg dat er verschillen zijn in inzet, zwaarte van de functie, meerwaarde en uitstraling voor de vereniging.

Vrijwilligersdag

Tijdens de 'Nationale Vrijwilligersdag' - jaarlijks op 7 december - worden landelijk vrijwilligers in het zonnetje gezet.
Per vrijwilliger wordt een bedrag van € 5,- beschikbaar gesteld voor een cadeautje.
Op social media wordt aandacht aan onze vrijwilligers besteed.
Het bestuur draagt verantwoording voor het organiseren van de vrijwilligersdag.

Vrijwilligersfeest

Eén keer per jaar wordt een vrijwilligersfeest gegeven voor alle vrijwilligers.

Waarderingstekens

Om (oud)leden die van bijzondere waarde voor de vereniging zijn (geweest) te waarderen, kent Scouting IJsselgroep de volgende vormen van waardering:

Talent Award

Wat betreft vrijwilligers is de vereniging grotendeels afhankelijk van eigen leden als het gaat om nieuwe aanwas. Als aanmoediging voor de inzet om zich te ontwikkelen als vrijwilliger binnen de vereniging is de “Talent Award” in het leven geroepen. Leden die in aanmerking komen zijn net begonnen als vrijwilliger (< 2 jaar) en hebben aangetoond over talent te beschikken. Talent waarvan de vereniging hoopt dat zij deze bij de IJsselgroep tot ontplooiing gaan brengen.
Een kandidaat voor een “Talent Award” kan aangedragen worden door een  Teamleiders  of de  Groepsbegeleider  . Aandragen bij groepsbegeleider. Uitreiking door  Praktijkbegeleider .

Uitgereikt aan:
Jeroen Schuitemaker (18 april 2019)
Gijs van Zoelen (18 april 2019)

Pluimduim

De pluimduim is bedoeld voor een vrijwilliger of groep vrijwilligers die het afgelopen seizoen een uitzonderlijke bijdrage heeft geleverd aan de groep. Dit kan ook een eenmalige bijdrage geweest zijn van bijvoorbeeld een ouder of een ondernemer. Doel van de pluimduim is om dank en waardering te uiten. De pluimduim wordt in principe jaarlijks uitgereikt tijdens de vrijwilligersavond, maar kan bijv. ook uitgereikt worden na afloop van een bepaalde activiteit. Per seizoen zit er geen minimum of maximum op het aantal uitgereikte pluimduimen. Wel dient de pluimduim zijn waarde te behouden. Kandidaten kunnen aangedragen worden door alle kaderleden, maar bijv. ook door een leidingteam of het bestuur. Uitreiking door  Groepsbegeleider  .

Uitgereikt aan:
Niels Meijerink (2 maart 2019)
Bouwcommissie (19 september 2020)

Bijzondere waardering

Als uiting voor blijk van dank en waardering voor de jarenlange inzet als betrokken en actieve vrijwilliger binnen de vereniging Scouting IJsselgroep te Gorssel.

Uitgereikt aan:
Bert-Jan Hissink (22 april 2017)
Dennis Veeneman (22 april 2017)
Dave Schonewille (22 april 2017)
Rudy Brummelman (22 april 2017)

Ereleden/leden van verdienste

Het bestuur stelt iemand kandidaat voor benoeming tot erelid of lid van verdienste. De Groepsraad neemt het besluit tot benoeming. Ereleden en leden van verdienste worden, inclusief jaartal en reden van toekenning vermeld, op een prominente plaats in het Troephuis en de website van de verenging.

De voorwaarden van een erelid of lid van verdienste:
Alleen (oud)leden van Scouting IJsselgroep kunnen worden voorgedragen als erelid of lid van verdienste
Bestuursleden (zittende) kunnen niet als erelid of lid van verdienste worden voorgedragen
Om als erelid of lid van verdienste te worden aangemerkt moet er sprake zijn van een bijzondere betekenis voor de vereniging. Bij het voorstel tot lid van verdienste of erelid zal het bestuur een onderbouwing geven voor de voordracht
Ereleden/leden van verdienste hoeven geen lid te zijn van Scouting Nederland.

Erelid: Mevr. Lindenhovius
Erevoorzitter: Gerrit Groot-Wassink
Erelid: Henk Hietbrink
Erelid: Jannie Hietbrink-de Vos
Erelid: Tonny Wunderink
Erelid: Geert Hiethaar

Waarderingstekens Scouting Nederland

Voor waarderingstekens van Scouting Nederland heeft het bestuur het mandaat deze zelfstandig aan te vragen, zonder dat goedkeuring van de Groepsraad nodig is. Controle wordt uitgevoerd door Scouting Nederland.
Alleen leden van Scouting IJsselgroep kunnen door Scouting IJsselgroep bij Scouting Nederland worden voorgedragen voor een waarderingsteken
Een lid dat wordt voorgedragen voor een waarderingsteken dient minimaal drie jaar lid te zijn van Scouting IJsselgroep
Ook zittende bestuursleden kunnen worden voorgedragen voor waarderingstekens.
Om te worden voorgedragen voor een waarderingsteken, dient te worden voldaan aan de door Scouting Nederland gestelde criteria.
Voor meer informatie, bekijk de  website van Scouting Nederland .